BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 28, 2010

Pesanan abang kepada yang tersayang

Aku mula rindu kepada kawan2 yang telah mula meninggalkan aku untuk pulang beraya dan bekerjaya.. Sebagai seorang sahabat yang menyayangi sahabatnya seperti dirinya sendiri, tak salah untuk aku ingat mengingati terutama untuk diri sendiri.

Mengikut statistik terbaru tahun ini, Johor mendahului negeri lain sebanyak 59 kes dilaporkan. Batu Pahat menduduki tangga pertama dalam senarai Johor. Oleh itu, dinasihatkan kepada kawan2 dan adik2 di luar sana agar berhati-hati ketika memandu terutama yang menunggang motorsikal.
Pastikan dalam musim dekat2 nak raya nih, motor di kunci dan park di tempat selamat. Nak cucuk duit pun, bawak teman. Yang perempuan tu, jgn sebarang letak beg tgn anda. Kedudukan selamat beg tgn adalah bertentangan dengan arus jalan, selain tu, bleh bg laki anda pegangkan. Pihak polis ada anjurkan kempen rumah selamat. Jadi, sebelum balik kampung, isi borang di balai polis berdekatan dulu. Sekurang2nya ada pihak tolong jaga rumah kawan2.

Ada video ngeri nk share tp sbb takot aku jd penyebab korg muntah2 nnt, aku tak jd letak. Jadi, aku ingatkan kepada kawan2, ingatlah orang tua kita dan orang tersayang. jangan biarkan mereka menunggu kepulangan kita berhari raya bertukar menjadi menunggu kepulangan jenazah kita. Jangan biarkan mereka bersedih di raya ini.

Selamat Pulang Berhari Raya kepada yang dah pulang awal tu...yang belum, saling ingat-mengingati.
Wallahua'lam.

Wednesday, August 25, 2010

Mengenali Tempat Kelahiran Aku. Negeri Sembilan.

Bagi sahabat-sahabat di luar sana, hari ini saya nak berkongsi mengenai tempat lahir saya. Negeri Sembilan.

Negeri Sembilan Darul Khusus adalah sebuah negeri yang terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia dan bersempadankan Selangor (di utara), Pahang (di timur), Johor (di tenggara), Melaka (di selatan), dan Selat Melaka (di barat). Negeri Sembilan merupakan salah sebuah daripada 14 negeri yang membentuk negara Malaysia. Ibu negerinya adalah Seremban. Bandar Di-Raja ialah Seri Menanti di dalam daerah Kuala Pilah. Bandar-bandar lain yang utama ialah Port Dickson, Rembau, Tampin, Jelebu, Gemas, Kuala Klawang, Lukut, Gemencheh. dan Jempol. Negeri Sembilan digelar negeri 9 kerana negeri ini terdiri daripada 9 luak iaitu Jelebu, Inas, Johol, Rembau, Sungai Ujong, Tampin, Jempol, Ulu Muar dan Gunung Pasir.

Nama Negeri Sembilan mula digunakan pada abad ke-16 untuk merujuk kepada persekutuan negeri-negeri yang telah dibuka oleh orang Minangkabau di Semenanjung Tanah Melayu iaitu Segamat, Naning, Hulu Pahang, Jelai, dan Kelang. Segamat kini menjadi sebahagian daripada Johor manakala Naning kini menjadi sebahagian daripada Melaka. Rembau, Sungai Ujong, Johol dan Jelebu masih lagi sebahagaian daripada Negeri Sembilan. Hulu Pahang dan Jelai pula telah menjadi sebahagian daripada Pahang. Begitu juga dengan Kelang yang kini menjadi sebahagian daripada Selangor. Sebenarnya, saiz Negeri Sembilan sekarang lebih kecil berbanding Negeri Sembilan yang asal dahulu.

Ok. Merujuk kepada bandar Seremban, iaitu ibu negeri Negeri Sembilan, terletak cuma 60 km dari Kuala Lumpur dan kira-kira 40 km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang baru di Sepang. Negeri Sembilan, bersama-sama dengan tujuh daerahnya (Seremban, Port Dickson, Jelebu, Rembau, Tampin, Kuala Pilah, dan Jempol) meliputi keluasan 6,645 km persegi atau 664,591 hektar. Kawasan ini terdiri daripada lembah-lembah dan dataran yang begitu indah mata memandang dalam dakapan alunan bukit-bukau dan pergunungan. Sambil Banjaran Titiwangsa semakin menirus menghala tanah rendah Johor, rupa bumi bergunung-ganang dan hutan belantara beransur berubah menjadi ladang-ladang getah dan kelapa sawit di sebelah barat.
 
Masyarakat Negeri Sembilan merupakan perantau asal dari Minangkabau, Sumatera yang telah tiba sejak abad ke-14. Negeri Sembilan pada asalnya didiami oleh orang-orang asli daripada suku kaum Sakai, Semang dan Jakun. Mereka hidup berpindah randah, memburu, mengutip hasil hutan dan ada yang mula bertani. Tapi, pada permulaan abad ke-14 Masehi orang-orang Sumatera dari Tanah Minangkabau mulai tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada Orang Asli ini dan berjaya memujuk hati orang Asli. Dengan itu berlakulah nikah kahwin antara orang-orang Minangkabau ini dengan penduduk asli dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku Biduanda ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. (Untuk pengetahuan sahabat, saya juga dari suku Biduanda). Orang-orang Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah Datar dan Payakumbuh.
Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil Penghulu dan kemudiannya Undang. Sebelum wujudnya Yang DiPertuan Besar, Negeri Sembilan adalah di bawah naungan Kesultanan Johor. Kesultanan Johor yang memberi gelaran Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan.

Yamtuan
Ketibaan Raja Melewar dari Pagar Ruyung, Minangkabau pada 1773, memulakan institusi beraja di Negeri Sembilan. Uniknya ialah raja di Negeri Sembilan adalah yang dijemput oleh pembesar-pembesar negeri (Penghulu) dari Pagar Ruyung dan dirajakan di Negeri Sembilan. Sebab itulah raja tidak digelar Sultan tetapi memakai gelaran Yang DiPertuan atau Yamtuan. Sedangkan semua negeri di Malaysia dan Brunei menggunakan istilah Sultan atau raja.

Adat Perpatih
Asal penubuhan Negeri Sembilan adalah oleh Dato' Pepatih Nan Sebatang. Beliau juga merupakan pengasas bagi adat pepatih yang sangat dikenali umum. Seperti yang di ketahui umum, adat pepatih lebih mementingkan kaum wanita daripada lelaki. Pada dasarnya, adat ini adalah adat yang terbaik di Negeri Melayu kerana ia sangat mencakupi segala aspek. Keutamaan wanita di dalam adat pepatih sebenarnya lebih kepada mewarisi harta pusaka dan membawa darah keturunan. Berbeza dari kesultanan Melayu yang lain, harta dan darah keturunan di warisi oleh kaum lelaki. Menurut adat pepatih, wanita yang mengandungkan dan melahirkan anak maka wanitalah yang membawa darah keturunan kepada pewaris iaitu anaknya. Dari segi harta pula, hanya harta pusaka iaitu termasuk tanah dan rumah induk diwarisi oleh wanita bertujuan agar kaum wanita tidak terabai sekiranya dicerai suami. Namun demikian harta sepencarian adalah milik bersama lelaki dan wanita dan di bahagi mengikut hukum Islam. Hasil positif daripada pengamalan adat pepatih ini, harta pusaka tidak tergadai kerana tidak boleh dijual malah di dalam sesebuah kampung, biasanya terdiri daripada saudara mara kerana tanah pusaka telah dibahagi dari awal keturunan kepada generasi sekarang. Dalam erti kata lain, di dalam sebuah kawasan, biasanya terdiri dari keluarga dari satu keturunan.

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

Negeri-negeri Melayu lain berpegang pada Adat Temenggong. Tetapi Datuk Perpatih dan Datuk Temenggong adalah dua bersaudara di Sumatera dan terus berkembang di Malaysia. Kesultanan Melaka pada kurun ke-15 menjadikan Adat Temenggong menjadi dominan di Alam Melayu. Raja Melaka memberi perlindungan kepada penghijrah dari Minangkabau untuk menetap di Naning. Selepas Portugis menguasai Melaka, perlindungan itu dilanjutkan oleh Kesultanan Johor sebagai pewaris Kesultanan Melaka.

Ok sahabat. gambar-gambar kat bawah ni adalah bendera dan jata Negeri Sembilan. Maksudnya, bleh search sendiri. Dah tak sempat nak cari. ada masa kejap je ni..Sila hayati sendiri maksud tersirat pada bendera dan jata nih. Pastu compare, sama tak maksud kita fikir.















Macam ni je cerita yang nak dikongsi. Update la sikit blog nih kan...
Sekian sahaja untuk tambahan ilmu di dada.
Jumpa lg dalam post yang lain..


Saturday, August 14, 2010

Aku menari Zapin.

Sebelum bulan puasa hari tu, 5hb 8. aku telah dijemput untuk menari zapin. Tp cancel seminggu awal. Tak tau plak ade perubahan dalam jadual. Dgn terpaksa rela, aku melaksanakan tugasan tu bersama 2 lagi rakanku. 8 jam latihan. Apakah hasilnya? Last minit sblm event baru bgtau persembahan zapin jd. Hasilnya? Tgk video bwh ini...

video

Korg nak tau cerita pasal zapin? Search sendiri...byk sgt sumber dlm en google...hehe..
Maaf la. aku nk cepat. Saje nk update. Nnt dah xde online lg.

Wak lu~~ Tak kental gak gua nih!

Aku dah jarang nk online. Sibuk barang kali. Masa seolah mencemburui aku untuk duduk melekakan diri. Tapi takpe. Bagus untuk aku. Aku pn mula rindu bakal kehilangan kawan2 yang ada disekeliling aku. Walaupun siapalah aku di mata mereka. Cuma "jiwa batu" aku makin hilang. Tidak se"kering" dulu. Entah kenapa masuk sahaja sehari bulan puasa, aku "cair". Mungkin seseorang dengan "ciri-ciri tu" telah menemui "titik kelemahan" aku sama seperti dulu. Fikiran aku cepat melayang. Perkataan "kenapa" sering berlegar dalam fikiran aku. Nasib puasa. Aku pujuk hati ini untuk tidak membenarkan diriku alpa. Aku tak sangka. Aku masih ber"jiwa" itu lg. Kenapa Allah cuba menguji aku di bulan Ramadhan ini dengan "ujian" ini? Adakah Dia mahu aku memikirkan masa depan aku bermula dari Ramadhan ini? Menguji kesetiaan aku kepadaNya. Aku rindu Engkau dan RasulMu sentiasa bersama dalam ingatan dan amalku. Adakah aku akan lupa bila fikiran aku melayang? Menguji kesediaan aku untuk memasuki "corak kehidupan dan pemikiran" yang lebih ke hadapan? Memikul tanggungjawab lebih besar? Cukupkah persediaan aku? Ayat ini lebih sesuai dengan aku. Aku "trauma" perkara sama seperti dulu berlaku lagi. Aku takut untuk mencuba lagi. Tapi sampai bila aku nak biar hati aku "mati"? Tak sangka aku ni penakut jugak. Tu je yang membuatkan aku berhati-hati daripada terjebak. Haahhh~~ bagus ade blog nih. I'm back to normal. Luahkan sikit je...dah cheer balik! Aku berserah kepada takdir...lgpn, mampu ke aku? k...aku tak nak blog ni jd tempat cerita pasal emosi, cuma kali ni aku nk kurangkan tekanan skit. Aku dpt rasa aku ada jantung. Benda nk kne marah or nk kne belasah or nk wat keje, aku xde hal. tp bab 1 ni je aku takleh nk selindung. Lemah~ Badan je mcm kebal tp di dalam dot dot dot...

Wednesday, August 11, 2010

Selamat Menyambut Kedatangan Ramadhan Al Mubarak


Malam ni dah masuk bulan Ramadhan. Kira sempat la ucap kepada kawan-kawan sekalian. SELAMAT MENYAMBUT KEDATANGAN RAMADHAN AL-MUBARAK. Bulan Islam selepas Syaaban dan sebelum Syawal. Bulan buat kita untuk meningkatkan amalan dan amal ibadah dengan ikhlas. Menguji ketahanan iman dan jasmani. Bagi yang suka membaca fadhilat bulan Ramadhan, sila layari blog ini. Bulan kali ini adalah bulan yang pertama kali aku tidak bersama dengan keluarga untuk bersahur dan berbuka pada hari pertama bulan Ramadhan..Rindu rasanya untuk berjumpa dengan adik2 dan ayah serta bonda. Anakanda akan pulang tidak lama lagi..Kali ini, kawan2 menemani aku lebih awal. Aku mahu kawan2 dan aku juga penuh puasa dan terawih. Aku berharap aku dapat malam 1000 bulan tu. Aku rindu. Aku sayang. Aku mahu. Hidup aku mungkin tidak selama dulu~~